Mostanában időről időre megjelennek azok a mindenkit érintő,
társadalmi kérdés felvetések, melyek sokszor egyáltalán nem arról szólnak,
amiről látszólag, vagy legjobb esetben is csak a jéghegy csúcsa látszik a
felszínes szemlélő számára.
Ebben a világban, ahol a korlátlan szabadság illúziója
szinte mindenhol szétverte az addig stabilnak tűnő értékrendeket, mindenkiben
ott a kényszer, hogy találjon valami biztos fogódzkodót. Ilyen helyzetben újra
erőre kapnak az ideológiák, politikai szlogenek, manipulatív törekvések, melyek
mind-mind a tényleges helyzet elfedését szolgálják.
Ahhoz, hogy egy adott dolgot többféle nézőpontból is képes
legyél elfogulatlanul szemlélni, nem kis bátorságra és kifinomult éberségre van
szükséged.
-
Létezik-e politikamentes politika?
-
Létezik-e olyan közös érdek, mely összhangban
van az egyén érdekeivel?
-
Lehet-e bármilyen, kis vagy épp nagy horderejű
kérdésben érzelem mentes döntéseket hozni?
-
Van-e szükség egyáltalán érzelem mentes
döntésre, és, ha igen, milyen egy érzelem mentes döntés?
-
Milyen belső biztonságérzet és stabilitás kell
ahhoz, hogy el tudd engedni a sajátnak hitt nézőpontokat és ránézz egy
helyzetre más, addig ismeretlen vagy akár letagadott nézőpontból is?
Ilyen és ehhez hasonló kérdések pörögnek bennem, miközben a
2024-es olimpia körüli kialakult vitát próbálom megérteni.
Abba a generációba tartozom, akik gyerek fejjel élték meg a
Rendszerváltást. Az előtte lévő rendszer véget ért, mire bármilyen benyomást
szerezhettem volna róla. Kisdobos még voltam, de ez különösebb nyomot nem
hagyott az identitásomon. Leginkább nem értettem az egészet. Azt sem tudtam,
hogy akarok-e úttörő lenni és, hogy jó-e nekem valamire, hogy kisdobos vagyok,
vagy sem.
Utólag az derült ki számomra, hogy az a rendszer nem igazán kedvezett
az önálló kezdeményezéseknek és a világmegváltó gondolatoknak, viszont azok,
akiket kielégít egy normál, középszerű élet és a vegetatív szükségletek kielégítése, örömmel választanák most is az akkor felkínált életet.
Azóta lett egy rendszerváltás, ami sok mindent
megváltoztatott és sok mindent változatlanul hagyott. Most látszólag van
beleszólási lehetőséged abba, hogy merre menjen az ország szekere. Kevesebb a
gátló tényező, ha az önmegvalósítási törekvéseiddel nem zavarod hatalmi
helyzetben lévő embertársaid üzelmeit.
Akárki, akármit mond, most nagyobb a szabadságod, mint
akkor. Ha nincs munkahelyed, amit elveszíthetsz, ha nincs hely, ahonnan
kirúghatnak, nincsenek gyerekeid, akiknek a sorsáért esetleg aggódhatsz, és a
másként gondolkodásoddal sem befolyásolod veszélyesebb számú ember
gondolkodását, azt írsz, mondasz és csinálsz, amit akarsz.
Ez a helyzet azonban jelenleg keveseknek adatik meg, ők meg
sokszor a tágasabb lehetőségek reményében külföldre helyezik át székhelyüket. Ebben az országban jelenleg a legtöbb embernek bizony van
mit félteni, és ez a tény már önmagában véve óriási aduász a mindenkori hatalom
kezében. Nem véletlenül nevezik a Rendszerváltást ’Gengszter váltásnak’.
Ha kicsit leegyszerűsítem a helyzetet, nem abba szólsz bele,
hogy merre menjen az ország, hisz nincs most olyan erő, ami rákényszerítené
bármelyik hatalmi pártot, hogy teljesítse a kampányában megígérteket. Amikor
szavazni mész, arról döntesz, hogy a befizetett adódból melyik politikai
csoport tagjai építsenek maguknak villákat, vagy költsék bármi másra, amire Te
valószínűleg nem költötted volna (pl. a stadion, kisvasút, 100 milliós rezsijű irodaházak, stb.).
Ami egyáltalán nem változott, az a mindenkori hatalom és az
ország lakóinak, választó polgárainak kapcsolata, ez pedig nem más, mint a
büntető-jutalmazó (inkább büntető) felnőtt és az engedelmeskedő, vagy épp lázadó
gyermek, alá-fölérendeltségi viszonya. A gyermek nem dönt a saját sorsát is
nagyban érintő és befolyásoló helyzetekben. Lemond a szabad döntés előnyeiről,
cserébe nem terheli a felelősség, hisz azt átengedte a szülőnek.
Ez a felállás teljesen természetes egy családban, ahol a szülő
ténylegesen vállalja a gyermekéért a felelősséget, tartja a hátát, ha kell,
elviszi a balhét rakoncátlan gyermekéért. Még, ha időnként el is csattan egy-egy
pofon, az inkább a gyermek nevelésének vitatott hatékonyságú része, mintsem a saját
feszültségének rendszeres és kiszámíthatatlan, bántalmazó jellegű levezetése.
Egy ország választó polgárai azonban elvileg felnőtt emberek,
így nem mondhatnának le a saját életüket is érintő döntések felelősségéről.
Közöttük és az ország vezetősége között felnőtt-felnőtt viszony kellene, hogy
legyen. Ez praktikusan abban tudna megnyilvánulni, hogy a hosszútávon vitatott,
nagyobb horderejű kérdéseknek legalább egy részéről népszavazást írnak ki. Így a választó
polgárnak tényleges beleszólása és ennél fogva felelőssége is van abban a döntésben, mely
végül megszületik.
Ehhez képest azonban a felállás változatlanul a felnőtt-gyerek
viszony, annyi különbséggel, hogy itt a felnőtt sem vállalja a döntéseiért a felelősséget. Emellett gyermekeit leginkább büntetéssel, megfélemlítéssel és szándékos
félrevezetéssel, butítással igyekszik kordában
tartani, miközben természetesen nem bízik bennük, tevékenységüket
rendszeresen – hol titokban, hogy felvállaltan – ellenőrzi.
Ez a szülő a család érdekeivel nincs is tisztában, így
teljesen reménytelen, hogy azt méltó képen képviselje. A saját érdekeit és
lehetőségeit viszont nagyon jól ismeri, és azokat képviseli is teljes
mellszélességgel.
Előfordulhatnak még olyan helyzetek is, ahol már a
csontvázak annyira kilógnak az ágy alól, hogy a félrevezetés önmagában nem elég
a saját pozíció megszilárdítására. Ilyenkor dobnak be olyan ellenségképeket,
melyekkel egyrészt hatékonyan lehet félelemben tartani a rakoncátlan lurkókat
és, emellett akár egymás ellen is lehet őket fordítani. Ha a nemzet megosztott,
ha az embereket félelem és az egymás iránti gyűlölet vezérli, a mindenkori kormány bármit
megtehet.
Szép lassan csak megérkezünk az eredeti kérdés felvetéshez. Ki
lehet írni nyugodt szívvel egy népszavazást, ha annak a meghozott döntésekre
nincs tényleges hatása (pl: népszavazás a menekültekről), illetve, ha az ehhez
szükséges kampány a fenti megosztottságot segíti. Nem volt olyan politikai
csoport, aki ne foglalt volna állást a fenti témában. Tök mindegy, hogy mire,
hogy érvényesen vagy érvénytelenül szavaztál menekült ügyben, valójában nem
magadat, hanem egy pártot képviseltél.
Normális estben a pártok az embereket
képviselik. A helyzet sajnos rég óta fordítva van.
Az olimpia körül kialakult helyzet a menekült ügyi
helyzethez hasonlóan megosztotta az embereket, viszont annyiban más, hogy itt a
népszavazás indítványozása (amennyire én tudom) civil kezdeményezésre indult.
Az eredeti felvetés nem az volt, hogy ne legyen 2024-ben Budapesten olimpia,
hanem az, hogy legyen beleszólásunk, hogy legyen átláthatóság és tényleges
párbeszéd az ügyben. A népszavazásról való indítványokat rendre elutasították,
amit érdekes módon elfogadtak, az, az olimpia lefújásáért való aláírás gyűjtés volt.
Hogy ezt miért is, illetve miért pont ezt fogadták el, az
nem teljesen tiszta, van, aki szerint ez egy előre nem látható, rendszerhiba következménye. Lényeg, hogy ez
az aláírás gyűjtés nem vezethet népszavazáshoz, azaz tényleges beleszóláshoz,
lopás-kontrollhoz, felnőtt-felnőtt kapcsolathoz, viszont kiválóan alkalmas arra,
hogy azok a pártok, akik már rég óta nem rúgtak labdába, erre rárepülve, vélt vagy valós előnyhöz jussanak.
Végül az olimpiát, párbeszéd és civil
beleszólás nélkül a kormány fújta le, így az azt aláírók nem a döntésben csupán
egy újabb politikai csatározásban vettek részt. Az olimpiát a kormány lefújta, ami egyáltalán nem jelenti
azt, hogy az amúgy is vitatott meglétű (kölcsön?) pénzt, ezek után tényleges
közfejlesztésekre (egészségügy, oktatás, vidék fejlesztés, stb.) költenék.
Számomra az egész kérdés nem az olimpiáról szól. Az
a kérdés, hogy van-e esély arra, hogy a kormány és a választó polgárok közötti
felnőtt-gyerek kapcsolat, felnőtt-felnőtt kapcsolatra emelkedjen. Úgy tűnik, a
kormány inkább lefújja az egészet, mintsem, hogy átláthatóságot és beleszólást
engedne a megvalósulásba, míg az ellenzéknek csak az fontos, hogy a kormány
minden tevékenységét akadályozza, még akkor is, ha az véletlenül a köz
érdekével (van ilyen?) is egybe esik.
A gyerek 4 évente új szülőt választ, de a szülők abban
mindig megegyeznek, hogy akármelyikük is a szülő, a gyerek nem nőhet fel, mert
onnantól vége a kizsákmányolásnak. Ha rajtuk múlik, soha nem növünk fel, és soha nem tanulunk
meg igazán felelősség teljes döntéseket hozni. Milyen szerencse, hogy nem csak
rajtuk múlik.
Mi az, amit itt és most megtehetsz? Feltettem magamnak a kérdést,
hogy ebben a helyzetben milyen lehetőségeim vannak. Számomra két dolog volt
fontos. Az egyik, hogy legyen beleszólásom, a másik, hogy a döntésemben a
szívemre és ne a félelmeimre hallgassak.
Azt, hogy akarok-e olimpiát 2024-ben Budapesten, nem tudtam
pontosan, hisz a várható következmények teljesen ellentmondásosak. Ha lenne
népszavazás, lehet, hogy igennel szavaznék, de ehhez kell népszavazás. Ha
aláírom a kezdeményezést, azzal az ellenzék (?) szekerét tolom, meg azokét,
akik nem akarnak olimpiát. Ha nem írom alá, esélyem sincs, hogy hozzájáruljak a
döntési helyzet kialakulásához.
Végül felfedeztem magamban a félelem csíráját. „Mi van
akkor, ha azokat, akik aláírják a kezdeményezést, a kormány megbünteti,
ellehetetleníti, hogy példát statuáljon és a megfélemlítés révén erősebb stabilitást nyerjen?” Ez
volt az a pont, ahol megszületett bennem a döntés.
Hogy a lázadó gyerek vagy a
félelmeivel küzdő felnőtt férfi, esetleg a kettő valamiféle kombinációja
győzött-e azt nem tudom, azt sem tudom, hogy jól tettem-e, de aláírtam.
Annyit tudtam biztosan, hogy azzal nem tudnék együtt élni,
hogy félelemből kifolyólag nem tettem meg valamit, amivel, ha nem is értek
egyet teljesen, de pillanatnyilag az tűnt a legvállalhatóbbnak.
Ez én vagyok, ez az én döntésem, az én történetem. Lehet,
hogy egy életen át lelkifurdalásom lesz, hogy az én kezem is benne van egy
óriási lehetőség elszalasztásában, az is lehet, hogy belátom, ezen a szintem
csak politikai döntés létezik, és, hogy az olimpia megrendezését az én döntésem
ugyanúgy nem befolyásolta, ahogyan a Tiéd sem.
Hogy Te aláírtad-e vagy sem és,
hogy a döntésedben mi motivált, az a Te dolgod. Akárhogy is döntöttél, nem
ítéllek el, és nem is magasztallak fel érte. Éljük az életünket, és közben különböző
tudatos, és tudattalan motivációk vezérelnek minket.
Van, aki lehülyézi, legengszterezi az olimpia támogatóit, van, aki törli az ismerősei közül azokat, akik aláírták a petíciót. Van, aki szerint az igazi magyar nem írja alá, van, aki szerint azzal, ha nem írod alá, a közpénzek korlátlan lenyúlását támogatod. Én a magam részéről nem vagyok hajlandó az erről való döntésükkel azonosítani és ez alapján szelektálni az embereket magam körül.
Amikor valódi döntést hozol, annak érzed a súlyát. Tudod,
hogy felelősséged van, tudod, hogy vállalnod kell a következményeket, akármik
legyenek is azok.
Éppen ezért, amikor valódi döntést hozol, nem létezik jó
vagy rossz döntés.
Csak a döntés van.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése