A Halál szép. Béke
és nyugalom, többé nem fáj semmi. Kész idill. Nincs is kellemesebb hely a
temetőnél, ahol langyos melankóliában elmélkedhetünk az elmúlás szépségéről,
szükségszerűségéről, és az elengedés adta finom megkönnyebbülésről….
Ennyire azért talán mégsem egyszerű a dolog. Győzködheted magad arról, „hogy
ennek így kellett lennie…”, „hogy ez Isten akarata…”, de ettől még rohadtul fáj,
amikor elveszítesz valakit, akihez egy minimális kötődésed is volt, akihez
emlékek fűznek.
„Légy erős, lépj túl rajta!” Ahogy azt hallhatod időnként
okoskodó ezoterikus hozzáértőktől.
Ebben a témában a minden-tudó, kívülálló kibiceknek inkább nem osztok lapot.
„-Még mindig nem dolgoztad fel?” „-Még mindig nem.”
Wass Albert egyik írásában arról számol be, hogy még gyerek
korában, mindig, amikor valamelyik családtagja meghalt, azt volt szokás
mondani: „-Törődjünk bele, ez Isten akarata…” „Mintha Isten, mindig csak
rosszat akart volna nekünk….”
Valójában a Halál mindenhol
ott van. Annak idején ezt a Buddhista Főiskolán annyit mondogatták, hogy szinte
közhely lett belőle. Biztosan én is sokat koptattam ezt a mondatot, pedig azt, hogy
ez mit is jelent valójában, akkor még föl sem fogtam. Évekkel később értettem
csak meg ennek a mélységét. Akkor, amikor felismertem, hogy vannak dolgok, melyek már
nem jönnek vissza, és, hogy én is halandó
vagyok.
Amikor nem tudod, mitől félsz, akkor a haláltól félsz.
Attól, hogy valamit végérvényesen és jóvátehetetlenül elrontasz. Ma már azt is
tudom, hogy ez törvényszerű. A hiba elkerülhetetlen.
Minden szakítás, egy halál. Egy sérülés, egy hosszabb lefolyású
betegség, halál. Különösen akkor, ha nem múló szövődményei vannak.
Sokáig azt gondoltam, mivel
minden betegség lelki alapú, egyszerűen csak helyre kell állítani a lelki gubancot,
és máris minden rendben van. Ma már látom, hogy ezt a kis ’lelki gubancot’ helyre
állítani, a legnagyobb feladat...
A ’rossz szokás’ azt jelenti, ártalmas
szokás. Sokféle módon elindulhatsz a lejtőn. Lehetsz alkohol, vagy/és
nikotinfüggő. Hajthatod a szexet, bulizhatsz, drogozhatsz, égetheted a két végén
a gyertyát.
Ezek közül azonban egyik sem
annyira ártalmas, mint mérgező gondolatokat engedni a saját, meztelen lelkedbe,
vagy akár másokéba.
Ha ez a tevékenység szokásoddá válik, eheted a legegészségesebb
ételeket, jógázhatsz, szívhatsz tisztított levegőt, valójában halálra ítélted
magad, és ettől senki sem tud megmenteni.
Mindig érdekelt, hogy azok az
emberek, akik halálos betegségből gyógyulnak meg, azaz gyógyítják meg magukat,
mit csinálnak másként, mint azok, akik ugyanabban a betegségben meghalnak.
Ha kicsit utána nézel valószínűleg
Te is azokra az okokra bukkansz, amelyekre én.
Egy betegség mindig tanítani akar. Fel akarja hívni a figyelmedet
arra, hogy valamit rosszul csinálsz, valamit nem értesz, nem látsz, valamit,
ami nagyon fontos, ami életbevágó…
Aki meggyógyítja magát, az megérti
ezt az üzenetet, és felhagy az ártalmas cselekvéssel, bármi legyen is az. Az is
lehet, hogy elsőre nem érti, de nyitott és bátor szívvel keresi az okot, és
kész elengedni ragaszkodásait.
A másik ok a gyógyulásra, hogy az
illető megbarátkozik a halál gondolatával, hisz lehet, hogy már késő. Biztos,
ami biztos, felkészül a halálra. Ez pedig egyet jelent azzal, hogy minden világi
ambícióját, földi vágyát elengedi, és csak a végtelenre összpontosít.
Számomra az egyik legmegnyugtatóbb és mégis legizgalmasabb
könyv ’A Köztes Lét Könyve’, azaz a Tibeti
Halottas Könyv. Ebből kiderül, hogy a halál, valójában életünk legnagyobb
lehetősége, és, hogy nem csak élni, de meghalni is tudni kell. Furcsán hangozhat,
de a jó halál, tanulható…
A 3. jelentős váltás pedig a határtalan optimizmus. Innentől
kezdve, aki a gyógyulás útjára lép, többé egyetlen negatív, ártalmas gondolatot
sem enged meg magának. Ez első látásra ellent mondhat az előző pontnak, de amikor
itt tartunk, a saját halálunk gondolata már nem riadalommal, hanem nyugalommal,
izgalommal és határtalan derűvel tölt fel.
Ez is egyfajta, nagyon pozitív halál.
Egy addig aggodalmakkal, elfojtásokkal, rosszindulattal és
mérgező gondolatokkal teli élet hal meg, és a poraiból megszületik egy bátor és
bizakodó, szeretettel és tudatossággal teli másik. Akik ezt a váltást megcsinálják,
azoknak tulajdonképpen mindegy, hogy meggyógyulnak vagy meghalnak-e.
Akiknek nem mindegy, azok mi vagyunk, a hozzátartozók.
Még egy nagy mester halála is megrázó lehet, aki az elmúlásra
derűs szívvel tekint. Az életébe görcsösen kapaszkodó, halálfélelemmel teli
szerettünk haldoklásának tanújának lenni, borzasztóan fájdalmas dolog.
Lehetnek
pontok, ahol a mi fájdalmunk még erősebb, mint az övé.
Egyszer egy tibeti mester, aki éppen haldoklott, szétnézett
tanítványainak szenvedést tükröző arcán, és így szólt: „-De rossz lehet nektek!
Rettenetesen néztek ki… Én békében vagyok.”
Nem rég, a Holdvilágárokban kirándultunk. Már hazafelé
tartottunk, mikor a lábunk előtt, egy pici, összekuporodott, kölyök pelét
vettünk észre. A pici rágcsáló várta a halált. Kieshetett a fészekből, és most ott
ült az úton, nyakán egy hatalmas, ronda dögléggyel.
Elkergettük a legyet és elkezdtük megtisztogatni a légy
petéktől. A riadt kis jószág, csak tűrte a bonyolult procedúrát, míg végül
elkezdett megelevenedni, mocorogni. Úgy tűnt, nincs komoly baja, csak lesokkolta
a nagy esés, viszont a fészkébe már akkor sem rakhattuk volna vissza, ha tudjuk,
hol van.
Meghoztuk hát a döntést, hazavisszük, hogy kapjon még egy
esélyt a túlélésre. Izgalmas utunk volt hazáig, ahol komfortos cipős dobozt
rendeztünk be neki, forgáccsal kényelmesen beszórva. A kis jövevény egészen hozzánk
szokott. Még az úton kapott egy kis vizet, otthon meg tejet is. A szőlő nem ízlett
neki, de a fügébe úgy fúrta bele magát, mint egy kis rakéta. Kétség nem fért hozzá,
új barátunk megmarad.
Felneveljük, és szép, erős pele lesz belőle. Az éjjel nem
sok alvást engedett. Körbe, körbe rohangált a cipős dobozban, és keservesen
vinnyogott. Csak a kezemben nyugodott meg. Odút formáltam a tenyeremből, ahol
elaludt, de mikor visszatettem a dobozba, kezdődött előröl az egész. Hajnaltájban
már nagyon fáradt voltam, így kivittem a konyhába a lakosztályával együtt.
Reggel nagy megkönnyebbülésemre láttam, hogy él, és jóízűen
alszik. Megnyugodtunk, hogy minden rendben van, elláttuk munícióval, és magára hagytuk,
hogy pihenjen. A dolgok eléggé elhúzódtak, és jó néhány óra eltelt, mire vissza
értünk. Akkorra már neve is volt. Pukkának hívtuk. Nagyon megszerettük, fel
akartuk nevelni, de Pukka nem várt meg minket…
Teste mozdulatlanul hevert az almon, nem szaladgált, nem is
lélegzett többé. Talán nem volt jogunk beleavatkozni az erdő farkas
törvényeibe, talán hibát követtünk el azzal, hogy magára hagytuk, de
mindenképpen békésebben távozott így, mintha kíméletlenül bedarálja az erdő,
anélkül, hogy még egy kis szeretetet kaphatna valakitől.
Végül kinn, a telken hamvasztottuk el, a dobozkájával együtt.
Nem gondoltam, hogy ennyire tud fájni, hogy ennyire tud hiányozni.
Az együtt töltött nehéz éjszaka ellenére, jól esik most meggyászolni
ezt a kedves kis lényt.
Úgy érzem, hogy ő választott minket, és igyekszem ajándéknak
tekinteni, hogy, ha rövid ideig is, de részt vehettem az életében.
Pukka egy kis tündér, sosem felejtem el. A legérdekesebb, hogy olyan régi gyász élményeket is felhozott bennem, amire nem is gondoltam. Lehet, hogy egy álruhás bodhisattva volt? Hiánya még mindig nehéz a lelkemben, viszont olyan felemelő érzés, hogy annyian megsirattuk. Legalább hat ember megkönnyezte és a szívébe zárta. Remélem ez a lelki muníció átviszi egy magasabb rendű létezésbe.
VálaszTörlés