Képzeld el, milyen lenne, ha lenne egy teszt, aminek
segítségével a spiritualitásod szintjét mérheted. Jó mi?
Minden beavatás 10 pont.
Jógázol? 10 pont.
Minden nap, reggel 5-től 7-ig jógázol? 20 pont.
Nem eszel döglött állatot? 30 pont.
Nem eszel tejterméket, tojást, paradicsomot, péktermékeket
sem és a többit is csak nyersen, naponta kétszer? 40 pont.
Ugyanazt naponta egyszer: 50 pont.
Nem eszel semmit, csak I.E.-t (Isteni Energia), azt is csak
napkeltekor, kelet felé fordulva? 100 pont.
Anyanyelvi szanszkrit, tibeti, ó-tibeti, latin és ógörög
nyelvtudás: 10-10 pont.
Eredeti ó-atlantiszi nyelvtudás + telepátia: 100 pont.
Minden reggel Világ Mandalát foltozol Théta állapotban,
ó-atlantiszi mantrákat pránanadival közvetítve, vipasszaná meditációban, dzog
csen vizualizációt és kundalini gyakorlatokat végezve, lélegzetedet és
szívverésedet a beteg pingvineket gyógyító rezgéseknek és a Szíriusz aktuális
energiájának megfelelően alakítva? 100.000 pont.
Bírod még? Akkor folytatom, de innét csak erős idegzetűeknek
ajánlott e kicsiny szösszenet olvasása.
Szóval van ez a szuper kis tesztecske, amit sokan
kitöltenek, és a legjobb eredményt elérők egy bajnokságon mérhetik össze
spiritualitásuk erejét. Napokig zajlik a küzdelem, míg végül a ’Spiri Olimpia’
kihirdeti az első három helyezést.
Óriási a felhajtás. A győztesek bekerülnek a tévéműsorokba,
újságokba, reklámokba, és még ki tudja hova. Tantrikusan beavatják fiatal, szexis rajongóikat, majd elvonulnak meditálni
egy, egy barlangba. Az első helyezett egy tibeti szent barlangjába, a második
egy indiai jógi kunyhójába költözhet be, míg a harmadiknak be kell érnie egy
Sri lankai erdei kolostorral…
Időnként persze jönnek új kihívók, akik mind, mind az első
helyezett pozíciójára és barlangjára pályáznak. Szegény győztesünknek pedig
nincs nyugta a ’spiri lovagok’ állandó zaklatásától.
Végül megérkezik Neó a Mátrixból, és egy időre rendet rak.
Az egykori győztes már csak ex-győztes, mehet a bukott sztárok klubjába, a
harcias titánok meg mehetnek vissza a spiri-képzőbe alázatot tanulni…
Neó trónol a világ tetején, ex-győztesünknek meg nem jut
más, mint a vereség szégyene és a jól megérdemelt lelki béke.
A történet itt indul be igazán.
(Köszi, ha eddig kitartottál. Hidd el, tudom milyen érzés
ennyi agyrémet ilyen töménységben olvasni. Kicsit olyan, mintha összegyúrnánk a
South Parkot és a Bibliát…. Hát ennek a gyökérnek semmi se szent?! Kérdezed
jogosan, miközben próbálod a sokkot feldolgozni. Pedig a java még csak most
jön...)
Szóval bukott hősünk a halálos ágyán épp azon gondolkodik,
hol is indult el a lejtőn tulajdonképpen. És akkor bevillan a kép, amint
elkezdte kitölteni a spiri tesztet. Ez vezetett a Spiri Olimpiához, majd a
kétségbe esett spirituális harcokhoz, melyeket címének és barlangjának
védelméért folytatott. Miért is kellett kitöltenie a tesztet? Miért is indult a
spiri olimpián? Egyáltalán ki készítette ezt a tesztet és ki szervezte meg a
spiri bajnokságot?
Emberünk itt már nem akar semmit, hisz tudja, hogy súlyos
hibát követett el. Már a válaszokért sem küzd, csak annyi kegyelmet kér, hogy
legyen ereje feltenni a kérdést, mert ezen a ponton a kérdés sokkal jobban
kifejezi lényének kétségbe esett kiáltását, mint bármilyen előre gyártott
válasz, amilyeneket még annak idején a ’zen-katalógusban’ összeolvasott…
Valami mindig kimaradt, s most úgy érezi magát, mint egy
méh, aki mindenkinél több virágot porzott be rövid, kis életében, de a nektárt
sosem kóstolta és a virág valódi lényéről – akár csak a sajátjáról – semmit sem
tud.
Végül, utolsó sóhajként ez az ima szakad ki belőle:
„Csak még egyszer visszamehetnék, hogy életem virágjának
nektárját megízlelhessem! Folyton csak harcoltam, sohasem szerettem. Hadd
szálljak magasba, hadd hulljak a mélybe! Minden szándékom, célom elengedem.
Szánalmas életem tenyeredbe teszem. Utolsó ajándékként fogadd el minden
kudarcom, tévedésem és fájdalmam egy, végső könnycseppbe gyúrva. Ez voltam én,
akinek egykor hittem magam, pedig mindig is TE voltam…”
Na, itt akár vége is lehetne ennek a furcsa, ellentmondásos,
kis irománynak. Mivel azonban régóta érik már bennem ez a gondolatkör, úgy
tiszta, ha némi konklúzió is levonódik a történetből.
Szeretném felhívni a figyelmet 3 olyan
dologra, melyek a mai, modern spiritualitást könnyen zsákutcába terelhetik.
Az első a ’spirituális gyökértelenség’, a második a ’dogmák
és tévképzetek’, a harmadik pedig az ’ítélkezés’ csapdája.
Ezek mind, mind olyan dolgok, melyeket legtöbbünk
megtapasztal, és amelyek felismeréséhez nagy bátorság kell, mert ilyenkor a
spirituális válság elkerülhetetlen.
Lássuk az elsőt, a ’spirituális gyökértelenség’ csapdáját.
Napjainkban számtalan olyan irányzattal és rendszerrel
találkozhatunk – akár keleti, ezoterikus, akár új keresztény vonalon – melyek
két fontos jellemzője, hogy készen érkeznek többnyire Amerikából, s így az ősi,
magyar gyökerekhez semmilyen módon nem kapcsolódnak, emellett többnyire azonnal
oldódó fájdalomcsillapítóként is funkcionálnak.
Ha kicsit megvizsgálod az indiai, a tibeti, az amerikai
indián vagy bármelyik ősi kultúra spiritualitását, azt fogod látni, hogy mind
az ottani kultúra talajából nőttek ki, vagy abba finoman beleszövődtek, a helyi
sajátosságokat tiszteletben tartva. Ezért ezek a hagyomány vonalak közvetlenül
kapcsolódnak az ottani emberek lelkével és az ősök szellemével egyaránt.
Miközben dolgoznak a saját spiritualitásukon, ahelyett, hogy mindenkitől
elkülönülnének, egy láncszemmé válnak a teljes családi láncolatban, így az ősök
és az utódok felé egyaránt közvetítik azt az erőt, melyet egy fa tud nyújtani
önmagának a gyökerektől, a törzsön át, a levelekig és a termésig.
Ehhez képest a magyar ember végtelenül magányos. Évtizedekig voltunk elvágva mindenféle szellemiségtől, leginkább a sajátunktól. Üres
tekintettel, kimosott aggyal és önmagunk elől is titkolt félelemmel néztünk
egymásra.
A rendszerváltás óta egymást érik az újabb és újabb,
amerikai termékek, melyek könnyen fogyaszthatóak, és gyorsan terelik a figyelmet
arról a mérhetetlen fájdalomról, amelyen az ősökkel való kapcsolódásért át
kellene mennünk.
Házat csak biztos alapra érdemes építeni, a biztos alaphoz
pedig először le kell ásni, és megismerni azt az örökséget, melyet a magyar
föld rejt. Ez, hosszú éveken keresztül tilos volt. Kész, eldobható,
műanyag házat, benne eldobható, műanyag életet kaphattál helyette.
Mi hát a megoldás, hisz az ősi, magyar hitvilágot keresztény
királyaink kiirtották. Ami maradt, azt a magyar kereszténység magába
olvasztotta, ezt pedig később bedarálta a napjainkig tartó materialista zúzás.
Tényleg nem sok minden maradt, nagy bajban vagyunk barátom.
Hiába gyűjtögetjük a beavatásokat kétségbe esve, a házunk össze fog dőlni.
Talán már össze is dőlt, csak még nem merjük észrevenni, csakúgy, mint a saját
kétségbeesésünket.
Azt kérdezd meg magadtól, milyen istenhez imádkoznál, ha
most kellene meghalnod. Kitől kérnéd utolsó kegyként, hogy feltehesd életed
kérdését? Hová vezet Téged az a fájdalom, mely nem csak a Tiéd, hanem az összes
előtted járó nemzedéké.
Ahogy egyszer Máté Imre Bácsa mondta: „Áss le magadba mélyen
az Ősállatig, aki még érintkezik Istennel…”
Keresd magadban azt a hangot, mely a saját nyelveden szól
Hozzád. Rágd keresztül magad az összes megaláztatás, kudarc és csalódás
fájdalmán, mely a magyar történelem során felhalmozódott és mind ezidáig
érintetlenül hevert a föld alatt!
Ha valódi erőt és valódi spiritualitást akarsz, ezt nem
úszhatod meg. Ha magyar nyelvet örököltél, akkor magyar történelmet és magyar
fájdalmat örököltél. Bántalmazott gyerekek vagyunk mindannyian. Az Ősök keze
már régóta ki van nyújtva feléd. Rajtad múlik, hogy elfogadod-e, vagy inkább a
cukros vízben oldódó, instant spiritualitást választod.
Ha ezt sikerül magadban meglépned, már teljesen mindegy, melyik
spirituális vonalat követed, milyen jógát gyakorolsz, mit eszel, és mit nem
eszel, mert az Ősök ott állnak mögötted, és azt teszed, ami Neked jó. Nem
leszel többé magányos, megtalálod a saját helyedet a világban.
Azt hiszem, ez a lépés a legnehezebb és talán a legfontosabb
a három közül.
Menjünk azonban tovább a következőre! Ez a ’dogmák és
tévhitek’ csapdája.
Sokszor nem maga a tévhit a téves, hanem az, ahogyan viszonyulunk hozzá. Nem arról van szó, hogy nem úgy van, hanem arról, hogy lehet úgy is, meg lehet akár máshogy is.
Buddha sosem kérte a tanítványait, hogy az általa
megtapasztalt és megvalósított igazságokat anélkül fogadják el, hogy azokat ők
maguk megtapasztalták és megértették volna. Tudta jól, hogy a ’kölcsön igazság’
illúzió és többet árt, mint használ. Mi viszont sajnos gyarló emberek vagyunk,
és jobban szeretjük a kész, előre gyártott, előrágott igazságokat. Ezért
csinálunk a tanításból vallást, a vallásból rendszert, a rendszerből halott,
mechanikus gépezetet, melyből kiveszik a lélek és kiveszik az élet is.
Ilyenek vagyunk. Minden tanítással, minden igazsággal ezt
csináljuk, mert így kényelmes és biztonságos, mert így nem kell gondolkodni, nem kell ébernek maradni, nem kell a
döntéseinkért valóban felelősséget vállalni. Ezzel azonban bukjuk a szabadságot,
a valódi erőt, a bölcsességet, a tisztánlátást, és még sok minden mást, ami
felé úgy áhítozunk eldobható világunkban.
Mondok egy klasszikus példát: „Az vagy, amit megeszel…” Ezt nyilván nem
kell teljesen szó szerint érteni, és igazság tartalmát nem kell minden
helyzetben érvényesnek tekinteni. (Persze lehet, de nem kell.) Mégis hányszor
vágjuk rá gondolkodás nélkül, mikor valaki olyan dolgot eszik meg, ami
számunkra nem minősül ételnek!
Amit megeszel, az hat rád. Ez nyilvánvaló. Csakúgy, mint az,
amit megnézel, látsz, olvasol, minden, amit teszel, és minden, ami történik
veled, az hat rád. Ha csak az lennél, amit megeszel, akkor lehetnél sertésborda,
rakott krumpli, de azt hiszem, a nyers uborka sem túl hízelgő. Néha bizony ’zöldségeket’ beszélünk…
Miért pont az lennél, amit megeszel, mikor annyi mindennel
azonosulhatsz és azonosulsz is nap, mint nap? Amikor valaki tényleg egyáltalán
nem törődik vele, hogy mit eszik és, hogy mivel etetik, amikor gondolkodás
nélkül fogad el valamit, akkor ez a mondat értelmet nyer és a benne rejlő
igazság felragyog. A következő pillanatban azonban jön egy új helyzet, ahová már nem fog igazán jól passzolni. Ha ekkor is gondolkodás nélkül rávágod ezt
a mondatot, akkor már Te vagy az, akit csúnyán megetettek ezzel a mondattal...
Hány értelmetlen babonával és korlátozott igazságtartalmú
hiedelemmel vesszük magunkat körbe nap, mint nap!
Lássunk egy-két sztereotípiát, amivel leszűkítjük a
valóságunkat látszólag biztonságos keretek közé.
„Minden táncos buz.. bocs, meleg.”
„Minden művész életképtelen (és az előző is persze igaz
rá).”
„Minden szép nő buta.”
„A papok mind pederaszták.”
"Nincsen férfi 100 kiló alatt."
"Nincsen férfi 100 kiló alatt."
„Aki konditerembe jár, annak kicsi a fa…”
Azért nehogy már így legyen! Mármint, hadd legyen már
máshogy is! Arról már nem is beszélve, hogy aki nem a Te vallásodat követi, az
a Pokolba kerül.
Innét már csak egy lépés, hogy ideológiák nevében egymást
pusztítsuk. Nincs olyan vallás a Földön, amelyiknek a nevében ne öltek volna
embert. Nem a tanításokkal és nem is a vallásokkal van a baj, hanem velünk. A
valóság rugalmas, a dogmák, hiedelmek, ideológiák pedig ridegek, merevek,
embertelenek és főleg törékenyek. Csak arra jók, hogy látszat biztonságot adjanak,
de cserébe magát, az életet áldozzuk föl.
Nem azt mondom, hogy dobj a kukába minden hiedelmet és
sztereotípiát, csak azt, hogy vizsgáld meg józan ésszel, tiszta szívvel az
érvényességüket, mert kulcs, a kulcs és zár, a zár, de ettől még nem lesz jó minden
kulcs minden zárba…
Azt hiszem, ugorhatunk a harmadikra, az ’ítélkezés’
csapdájára. Ez sem lesz könnyű.
Az ítélkezés ugyanazt teszi velünk, mint a dogmák.
Megdermeszti a valóságot és kiszedi belőle az élet eleven lüktetését.
Hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy emberek vagyunk. Más egy igazságot megérteni, magadévá tenni és megvalósítani. Sok mindent
megértünk, megtanulunk, megtapasztalunk, megvalósítunk, de ettől még gyarló
lények maradunk ösztöneinknek, késztetéseinknek és az egónknak kiszolgáltatva.
Sajnos megvilágosodott mesterek nem teremnek minden bokorban. Ügyes, hozzáértő,
tapasztalt emberek viszont igen, és tőlük lehet és érdemes is tanulni, a többit
meg jobb rájuk hagyni.
Hogy ne ítélj el egy spirituális mestert, aki szexuálisan
zaklatja a tanítványait?
Hogy ne ítélj el egy politikust, aki mások elszegényítésével
növeli a vagyonát?
Hogy ne ítélj el egy vadászt, aki megöli egy állatfaj utolsó
példányát, és hogy ne ítéld el a többi vadászt, aki számos fajt a kipusztulásba
taszított?
Háború, éhínség, népirtás, környezet szennyezés,
globalizáció, hazugság, árulás, visszaélés, hülyének nézés, gyűlölet,
fanatizmus… Ezek mögött mind, mind gyarló emberek vannak, talán olyanok, mint
mi, csak más helyzetben, más körülmények között. (Ki tudja, mi hogy tennénk a helyükben...)
Ezek a dolgok valószínűleg minden emberben indulatokat
váltanak ki. Dühösek vagyunk, egy kanál vízben megfojtanánk azokat, akik
ilyesmiben vesznek részt. Ezzel nincs is baj, a düh természetes reakció és némi belső alkímiával tetterővé alakítható.
Az ítélet azonban nem törvényszerű következménye a dühnek,
hanem rögzült szokás, ami segít, hogy levezessük a tehetetlenség feszültségét.
Egy pillanatig sem akarom ezeket az embereket felmenteni. Én
is dühös vagyok rájuk, és – bár tudom, hogy az ítélettel a saját életemet
nehezítem, - elítélem őket, mert nem tartok ott, hogy felszámoljam a saját
ítéleteimet. Mindössze törekedni tudok az ítéletmentességre.
Ha keresztény lennék, azt mondanám, igyekszem az ítéletet
Istenre bízni, miközben megteszem azt, ami tőlem telik.
Ahhoz, hogy egy veszélyes helyzetben megvédd magad, nincs
szükséged ítéletekre. Egy, egy józan döntés meghozatalában Neked is
segítségedre vannak a tapasztalataid, a tudásod és a megérzéseid, az ítéletek
azonban gátolják a tisztánlátásodat és könnyen zavaró érzelmekbe, dühbe,
félelmekbe, türelmetlenségbe csaphatnak át.
Ha használod a benned rejlő, megkülönböztető bölcsesség
képességét, nem kell ítéletekkel szűkítened a világodat ahhoz, hogy
biztonságosan eligazodj benne.
Keresed a megvilágosodott mestert, de amíg nem vagy
megvilágosodott, honnan tudhatod, milyen is egy megvilágosodott mester? Mi van akkor,
ha a megvilágosodás a Te fogalmaiddal egyáltalán nem leírható? Csak mert nem a
Te meg-nem-világosodott elvárásaidnak megfelelően viselkedik, már biztosra
veszed, hogy tényleg nem az? Mi van, ha csak álcázza magát? Csak, hogy megtévesszen,
lehet, hogy olyan dolgokat tesz, amelyeket megvilágosodott mester nem tehetne.
Iszik, drogozik, csajozik, önön fényében tetszeleg.
Ellenszenves hólyag. Aztán egyszer csak kikacsint, és betolja neked a tutit…
Kemény dió. Nem tudhatod, hogy a megvilágosodott játsza a
meg-nem-világosodottat, vagy fordítva.
Van erre egy frappáns megoldás.
Úgy tekintesz mindenkire, mint álruhás bódhiszattvára, vagy
olyan megvilágosodott lényre, aki saját megvilágosodottságát még talán önmaga
előtt is titkolja. Mi van, ha Te is ilyen vagy? Ezzel a hozzáállással egy hajléktalan, alkoholistától is kaphatsz olyan életbölcsességet, mely talán pont megoldást hoz az életedben valamire, amiben el vagy akadva.
Nem vagyunk tökéletesek, de ettől még törekedhetünk a
tökéletességre. Az ember ellentmondásos, egyszerre nagy és kicsi, emberfeletti
és gyarló. Ha felmagasztalod, csalódni fogsz, ha elítéled, nem hallod meg a
lényéből áradó eleven igazságot.
A megvilágosodás csírája Benned is ott van. A világ túl
egyszerű lenne, ha mindig mindenről egyből tudnád, hogy micsoda.
Őrizd az éberséged és a nyitottságod. Engedd, hogy szóhoz
jusson a Benned lakó bölcs. Ha nem szorítod a valóságot a saját korlátaid közé,
előbb, utóbb a valóság szabadít ki Téged a korlátaid közül.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése