Előre szólok, hogy erre a kérdésre nem tudok választ adni.
Nem is biztos, hogy van rá bármilyen elfogadható válasz.
Már a hagyomány is 84 ászanáról beszél melyet Síva tanított meg először
hitvesének Párvatinak, azután meg a 7 Bölcsnek (a Szapta Rishik). Hogy ezek közül melyik a legelső arról nem nagyon van infó, talán mert ez a fajta hierarchia (első és legfontosabb), nem jellemző a jógára.
Az első jóga tanítás ideje természetesen mitikus korokba nyúlik vissza, miután Síva, (itt, mint
Ádijógi, az első jógi) megvilágosodását követően, hirtelen transzba esett, és
eljárta táncát, melyben a legvadabb önkívület (mostanában inkább önbevület),
őrült megnyilvánulásai és a tökéletes nyugalom pozíciói követték egymást.
Mindez a
Himalája hegyei, azon belül is a Kailásza felett történt.
3 dolog tűnik fel nekem ezzel a történettel kapcsolatban:
- · Mitikus idő,
- · Mitikus tér,
- · Az Ős-Jóga, mint vad táncmozdulatok és a tökéletes béke mozdulatlanságának sajátos találkozása.
A mitikus
idő annyira régi időt jelent, ami már szinte túl van az időn. Egy olyan korban történt, ahol „még” nem volt IDŐ… Ha jól
belegondolunk, ez inkább egy állapotot, mégpedig a tökéletes jelent jelenti, mely teljesen érintetlen
a múlt és a jövő démonaitól.
Mindenki úgy
jön a világra, hogy hoz magával egy olyan, archetipikus,
ős-tudást, melyet tanulás nélkül is tud. Minden gyerek tuja, hogy néz ki a
Boszorkány. A Királylányt pedig, állítólag még az afrikai gyerekek is szőkének rajzolják.
A mitikus
tér és a mitikus idő ugyanígy, mindenki számára elérhető. Ez, az „ITT és MOST”,
téren és időn kívüli birodalma.
Van a
tibetieknek egy mitikus királysága, a Sambala, melyet, ha nagyon helyhez
akarnak kötni, a Kailásza Hegység
környékére teszik. A Sambala egy olyan királyság, ahol csak megvilágosodott
uralkodók és megvilágosodott népek élnek.
Ez a királyság később eltűnt, hogy a romlottabb korok embere
ne találhassa meg. Érdekes kapcsolás, hogy ezek szerint, a romlottabb korok embere elvesztette kapcsolatát a jelen pillanattal, s talán éppen ez okozta romlását. Vannak azonban Sambalai Útikalaúzok, melyek az avatott
olvasót elvezethetik ebbe a (most már) téren és időn kívüli birodalomba. Hogy ez
az út valóságos út, vagy egyfajta szimbolikus, spirituális utazás, arról
megoszlanak a vélemények. Az viszont feltűnik, hogy Síva első táncának helye és a
Sambala birodalma ugyanott található.
A Kailásza
Hegység a Manaszarovar Tóval, azóta
is kedvelt zarándokhelynek számít, főleg buddhisták körében.
A jógát, és
a megvilágosodott uralkodók királyságát tehát az Itt és Most Mitikus, Téren és Időn kívüli Birodalmában érdemes
keresnünk.
Hogy ez az Ős-Jóga konkrétan milyen ászanákat is
tartalmazott, az lehet, hogy mellékes ahhoz képest, hogy ezekben az ászanákban mi
történik valójában. (Síva is csak 84-et adott át a 84 ezerből...) A fékeveszett tombolásban is megtalálhatjuk a tökéletes
nyugalmat és a legmélyebb meditáció mozdulatlansága is lehet végtelenül
intenzív.
Lényeg, hogy mindkét állapot tökéletesen uralt legyen. Ebben az
összefüggésben, a jóga, mint a tudatfolyamatok igába hajtása és a jóga, mint egyesülés, egyaránt értelmet nyer. Tudatosan jelen lenni egy magasabb vezérlésű, extatikus táncban, vagy követni az intuíciónkat egy elmélyültebb, meditációs állapotban, a jóga szempontjából, akár az érem két oldala is lehet.
Ha ezt
megértjük, abban a hihetetlenül színes, heterogén
világban is könnyebb lesz eligazodnunk, ami a mai Jóga piacot jellemzi,
és ami egyébként könnyen összezavarhatja az jelen pillanat varázsától elszakadt embert.
Jó gyakorlást és tisztán látást kívánok Neked.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése