2013. április 17., szerda

Melyik a legrégebbi ászana?


Előre szólok, hogy erre a kérdésre nem tudok választ adni.

Nem is biztos, hogy van rá bármilyen elfogadható válasz. Már a hagyomány is 84 ászanáról beszél melyet Síva tanított meg először hitvesének Párvatinak, azután meg a 7 Bölcsnek (a Szapta Rishik). Hogy ezek közül melyik a legelső arról nem nagyon van infó, talán mert ez a fajta hierarchia (első és legfontosabb), nem jellemző a jógára.

Az első jóga tanítás ideje természetesen mitikus korokba nyúlik vissza, miután Síva, (itt, mint Ádijógi, az első jógi) megvilágosodását követően, hirtelen transzba esett, és eljárta táncát, melyben a legvadabb önkívület (mostanában inkább önbevület), őrült megnyilvánulásai és a tökéletes nyugalom pozíciói követték egymást.



Mindez a Himalája hegyei, azon belül is a Kailásza felett történt.

3 dolog tűnik fel nekem ezzel a történettel kapcsolatban:

  • ·        Mitikus idő,
  • ·        Mitikus tér,
  • ·        Az Ős-Jóga, mint vad táncmozdulatok és a tökéletes béke mozdulatlanságának sajátos találkozása.

A mitikus idő annyira régi időt jelent, ami már szinte túl van az időn. Egy olyan korban történt, ahol „még” nem volt IDŐ… Ha jól belegondolunk, ez inkább egy állapotot, mégpedig a tökéletes jelent jelenti, mely teljesen érintetlen a múlt és a jövő démonaitól.

Mindenki úgy jön a világra, hogy hoz magával egy olyan, archetipikus, ős-tudást, melyet tanulás nélkül is tud. Minden gyerek tuja, hogy néz ki a Boszorkány. A Királylányt pedig, állítólag még az afrikai gyerekek is szőkének rajzolják.

A mitikus tér és a mitikus idő ugyanígy, mindenki számára elérhető. Ez, az „ITT és MOST”, téren és időn kívüli birodalma.

Van a tibetieknek egy mitikus királysága, a Sambala, melyet, ha nagyon helyhez akarnak kötni, a Kailásza Hegység környékére teszik. A Sambala egy olyan királyság, ahol csak megvilágosodott uralkodók és megvilágosodott népek élnek. 





Ez a királyság később eltűnt, hogy a romlottabb korok embere ne találhassa meg. Érdekes kapcsolás, hogy ezek szerint, a romlottabb korok embere elvesztette kapcsolatát a jelen pillanattal, s talán éppen ez okozta romlását. Vannak azonban Sambalai Útikalaúzok, melyek az avatott olvasót elvezethetik ebbe a (most már) téren és időn kívüli birodalomba. Hogy ez az út valóságos út, vagy egyfajta szimbolikus, spirituális utazás, arról megoszlanak a vélemények. Az viszont feltűnik, hogy Síva első táncának helye és a Sambala birodalma ugyanott található.

A Kailásza Hegység a Manaszarovar Tóval, azóta is kedvelt zarándokhelynek számít, főleg buddhisták körében.




A jógát, és a megvilágosodott uralkodók királyságát tehát az Itt és Most Mitikus, Téren és Időn kívüli Birodalmában érdemes keresnünk.

Hogy ez az Ős-Jóga konkrétan milyen ászanákat is tartalmazott, az lehet, hogy mellékes ahhoz képest, hogy ezekben az ászanákban mi történik valójában. (Síva is csak 84-et adott át a 84 ezerből...) A fékeveszett tombolásban is megtalálhatjuk a tökéletes nyugalmat és a legmélyebb meditáció mozdulatlansága is lehet végtelenül intenzív. 

Lényeg, hogy mindkét állapot tökéletesen uralt legyen. Ebben az összefüggésben, a jóga, mint a tudatfolyamatok igába hajtása és a jóga, mint egyesülés, egyaránt értelmet nyer. Tudatosan jelen lenni egy magasabb vezérlésű, extatikus táncban, vagy követni az intuíciónkat egy elmélyültebb, meditációs állapotban, a jóga szempontjából, akár az érem két oldala is lehet.

Ha ezt megértjük, abban a hihetetlenül színes, heterogén világban is könnyebb lesz eligazodnunk, ami a mai Jóga piacot jellemzi, és ami egyébként könnyen összezavarhatja az  jelen pillanat varázsától elszakadt embert.

Jó gyakorlást és tisztán látást kívánok Neked.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése